Uppgift i ämne skogsmaskiner och matematik
Bakgrund: Historia hjälper dig ofta att förstå nutiden och fatta rätt beslut. Mekanisering, effektivisering, ergonomisk anpassning av maskinerna till människan, teknisk anpassning av miljöskäl och utveckling för att minska mängden manuellt arbete innebär bättre ekonomi för skogsbruket. För att förstå produktion och ekonomi använder vi matematik.
SYFTE: Genom lärande i en ämnesintegrerad uppgift skall du förstå hur de ekonomiska förutsättningarna i den maskinhistoriska utvecklingen ser ut samtidigt som du övar dig i att hitta, bearbeta och tolka data (siffror) och sen presentera dem grafiskt (med en bild).
MÅL: Du skall skaffa kunskaper om ekonomi och produktion för skogsmaskiner för att bli förtrogen med det historiska perspektivet och erhålla förmåga att fatta beslut i ditt arbete i skogsbruket. Du skall skaffa kunskaper om och bli förtrogen med data i tabellform och erhålla förmåga att presentera data i diagramform.
Dessutom: Uppgiften är utformad av oss lärare för att prova en annan arbetsform, som kan hjälpa dig som elev att lära dig mer på ett enklare sätt, genom att uppgiften kopplar mot innehåll och lärandemål i två ämnen. Genom att göra mindre och samtidigt lära sig mer tror vi att vi hinner gå mer på djupet i respektive ämne, vilket kan bidra till att du kan få en bättre förståelse, bli mer motiverad och ha möjlighet att nå bättre resultat.
För att vi ska kunna utvärdera om det fungerar kommer du att få fundera och svara på ett antal frågor i en enkel enkät om vad du ser och upplever under tiden du arbetar med uppgiften. Om du tar dig tid att fundera och reflektera över frågorna och svara noggrant på dem kan det dessutom hjälpa dig att förstå hur du lär dig och vad du behöver göra för att lära dig bättre. Det brukar kallas att se och äga sitt eget lärande.
UPPGIFTER:
Du skall under lektionerna i ämnet skogsmaskiner (maskinlära) hitta siffror (eg. tal, data, värden) i ett material som består av utdrag från skogsstatistisk årsbok från åren 1950 till 2010. Material med utdrag årsböcker får du från läraren.
Siffrorna skall du använda för att kunna göra en tabell med i första hand uppgifter om vad det kostat att avverka under olika årtionden och hur mycket det har betalats för massaveden under samma perioder. Om du vill fördjupa dig i uppgiften och ha fler rader i din tabell finns det mer data att hämta i materialet.
Under matematiklektionerna skall du använda din tabell för att göra ett antal diagram.
Slutligen skall ett eller fler av dina diagram redovisas med en diskussion om vad vi kan dra för slutsatser av resultaten.
SKOGSSTATISTISK ÅRSBOK:
http://www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/Statistik/Skogsstatistisk-Arsbok/
http://www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/Statistik/Skogsstatistisk-Arsbok/Skogsstatistiska-arsbocker/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar