Naturbruk Slottegymnasiet Ljusdal → KURSANORDNARE → SKOLA
http://synkurser.skotselskolan.se/kursanordnare/naturbruk-slottegymnasiet-ljusdal/
# # #
FÖRKUNSKAPSKRAV:
> Naturbruksgymnasium inriktning skog, eller motsvarande.
> SYNs webbutbildningar Miljöhänsyn grunder och Miljöhänsyn i praktiken.
MÅLGRUPP
> De som planerar, leder och praktiskt genomför arbeten inom avverkning
Beskrivning
> Utbildningen ska genomföra som en utbildning i fält.
> För grundkursen gäller samma innehåll som förnyelse men en extra dag för fördjupning av målbilder i fält.
> Slutprov genomförs på SYNs utbildningsportal efter avslutad kurs.
Godkänt test ger kompetensbevis i Natur- och kulturhänsyn - Avverkning, vilket är ett krav enligt PEFC för vissa personalkategorier och entreprenörer. Efter fem år ska kompetensbeviset förnyas enligt PEFCs krav. Det kan lämpligen göras via kursen Natur- och kulturhänsyn Avverkning Förnyelse.
Teoretisk del
SYNs webbutbildningar Miljöhänsyn grunder och Miljöhänsyn i praktiken
Senaste versionerna av webbutbildningarna ska genomföras för att eventuell ny kunskap inom natur- och kulturmiljöområdet, nya lagar/förändrade lagar, uppdaterade målbilder, ändrade rutiner som kan ha tillkommit under senare år ska finnas med.
Fältdel
SYN - Grönt kort - Natur- och kulturhänsyn - Avverkning
https://synkurser.skotselskolan.se/kurser/avverkning/ >>> länk
Följande målbilder ska exemplifieras/beskrivas i fält:
- Fuktiga miljöer - bäckmiljöer, sumpskogar, kantzon
- Ljusa miljöer - hällmarksskogar, sandtallskogar
- Skyddszoner - brynmiljöer, våtmarksimpediment
- Hänsyn till vatten och överfarter
- Körskador körning i skogsmark
- Död ved - naturskogsrester
- Hänsyn till kultur och fornlämningar - kulturstubbar, bebyggelselämning, färdvägar, kolningsanläggning, odlingsspår (vanligaste typerna av lämningar i området)
Kunskapsmål (Teori- och fältdel sammantaget)
Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren:
Vara uppdaterad på förändringar som skett inom natur- och kulturmiljöområdet; nya lagar, uppdaterade målbilder, förändringar inom certifieringssystemen, ändrade rutiner hos myndigheterna, etc.
Känna till ett urval av exempel på höga natur-, kultur och sociala värden utifrån Målbildernas faktablad och det som är representativt för arbetsområdet
Kunna identifiera strukturer och biotoper som är viktiga för den biologiska mångfalden
Kunna genomföra praktisk naturhänsyn vid avverkning gällande: Detaljhänsyn, hänsynsytor och skyddszoner
Känna till de negativa miljöeffekter på vattenekosystem, som avverknings arbete och transporter kan medföra och hur dessa kan minimeras
Kunna bedöma risken för körskador och veta hur man undviker dessa
Kunna de viktigaste motiven för naturvård och artbevarande
Känna till samhällets och skogsbrukets naturvårdsmål
Känna till begreppen biologisk mångfald, rödlista, signalart och nyckelbiotop
Känna till hotbilden mot den biologiska mångfalden
Känna till de naturliga störningar och den dynamik som formar naturskogen
Översiktligt känna till naturvård i landskapsperspektiv och dess syfte
Kunna vad de olika målklasserna innebär
Känna till relevanta krav i FSC resp. PEFC
Översiktligt känna till den lagstiftning och de samrådsrutiner som berör hänsyn till och vård av naturmiljöer, kulturmiljöer och fornlämningar
Känna igen olika typer av fornlämningar och övriga kulturhistoriska lämningar
Kunna praktisk hänsyn och handlingssätt vid skogliga arbeten i anslutning till fornlämningar och övriga kulturhistoriska lämningar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar