INTRODUKTION
INNEHÅLL (lektion från 11.30 till ca 15.30):
# Introduktion av ämnet, kursen/kurser och de lektioner vi skall ha mellan vecka 47 och vecka 4.
# Presentation av lärare muntligt.
Eleverna får svara på några frågor på ett papper:
Mitt namn
Jag bor … och kommer ifrån …
Intressen och fritid
Förväntningar på: 1. kursen och ämnet
2. skolan och utbildningen
3. yrket och framtiden
# Tidslinje över skogsbruk - människans användning av skogen, skogshistorisk och maskinhistorisk utveckling. Hur använde vi skogen och vad betydde skogen för oss för 3 000 år sedan? Hur använde och brukade vi skogen för 300 år sedan? Hur brukade vi skogen för 70 år sedan? Hur såg skogsbruket och verktygen/maskinerna ut på 50-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet, 00-talet? Vilket fokus har maskinutvecklingen under de olika perioderna? Hur ser maskinerna ut och vad är viktigt när man utvecklar och bygger nya maskiner på 10-talet, 20 talet och 30-talet?
# Film med skogs och maskinhistoria från efterkrigstiden 1945 till 1988.
Från stocksåg till skördare - 40.28 min https://youtu.be/B2nTlsYl37I
SYFTE: Genom att förstå den historiska utvecklingen kan eleven lättare förstå nutiden och fatta bättre beslut i framtiden. Mekanisering, effektivisering, ergonomisk anpassning av maskinerna till människan, teknisk anpassning av miljöskäl och utveckling för att minska mängden manuellt arbete syftar oftast till att få bättre ekonomi för skogsbruket.
MÅL: Eleven skall erbjudas förståelse och kunskaper om historiska perspektivet, drivkrafter och skäl till utveckling av skogsmaskiner för att bli förtrogen med det historiska perspektivet och hur nutid ser ut samt förstå hur framtiden kan se ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar